جوانه های امید
اینجا قرار گاه است...
قرارگاه فرهنگ و اندیشه
قرارگاه رشد و پویایی
قرارگاه افسران جنگ نرم
قرارگاه بصیرت و بیداری...
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است در قرآن کریم درباره ی این موضوع تاکید شده است. اسلام آن زنی را مهم می شناسد که ، دارای عفت و پرهیزگاری بوده و از رذائل و مفاسد پیراسته باشد مصداق این کلام در سوره احزاب آیه ی 35 آمده که می فرماید: « الحافظین فروجهم و الحافظات...».از مسائل مهمی که در باب حجاب مطرح است اینکه آیا احکام پوشش از مختصات فردی است یعنی ضرر و زیان آن مربوط به شخص است مثل خوردن شراب ، یا نه علاوه ، بر نیاز فردی ، برخاسته از یک نیاز اجتماعی نیز هست که پیامدهای سوء آن به جامعه هم بر می گردد این ها مسائلی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد و لذا آن را در دو حیطه ی فردی و اجتماعی آورده ایم.
نیاز فردی به حجاب 1ـ ارزش و کرامت زن در سایه حجاب اسلام برای زن پوشش وحجاب می خواهد بدان خاطر که ، برای او حرمت قائل است. خود آرائی عرضه او را در جامعه نمی پذیرد ، زیرا که مشتریان او افراد بی قید وهرزه اند نه افرادی شریف و پاک و طبیعی بنابراین اسلام زن را همچون گنجینه ای از گوهرهای گرانقدر بحساب می آورد. از این رو برای او ستر وپوشش معین کرد تا دزدان شرف با مشاهده او به وسوسه نیفتند و برای فریب او دام نگسترانند تا تمتعات و التذاذات او آزاد ورایگان نباشد خداوند در سوره تحریم آیه 12 می فرماید: « و مریم ابنت عمران التّی أحصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنّا و صدقّت بکلمات ربّها وکتبه و کانت من القانتین » « و همچنین به مریم دختر عمران مثل زده که دامان خود را پاک نگه داشته و ما از روح خود در او دمیدیم ، او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرد واز مطیعان فرمان خدا بود » شاید اینهمه ستایش از عفت ایشان سی و چند بار نام بردن از وی بخاطر رفتار ناپسندی باشد که یهودیان نسبت به آن بانو روا داشته و تهمتی بود که به ایشان می زدند 2ـ نگاه انسانی نه حیوانی در سایه حجاب در سایه بی حجابی زن به صورت حیوانی درآمده که باید از جنسیت او ، بی هیچ قید وشرط و حدّ و مرزی بهره گرفت این حیوان که افسارش به دست دنیا داران حریص است. این افسار ، همان نگاه مردان است که آنان را غافل از همه چیز ، برده وار به دنبال زنان می کشد و کار به جایی می رسد که اگر زن بسته به آن است که او را نگاه کنند ، مرد نیز برای آن زنده است که زن را نگاه کند
3ـ مصونیت و آرامش زن هیچ باغبانی را سرزنش نمی کنند که چرا دور باغ خود حصار وپرچین کشیده است. چون باغ بی دیوار از آسیب مصون نیست ومیوه ومحصولی برای باغبان نمی ماند. هیچ کس هم با نام « آزادی » دیوار خانه خود را بر نمی دارد وشبها در حیاطش را باز نمی گذارد . چون خطر رخنه دزد جدی است حجاب برای زن یک دژ است ، یک سنگر و حریم است. او را از خطرات و آسیبها حفظ می کند جایگاهی است که زن وجود و شخصیت خود را در آن سامان می بخشد. اصولا پیکر زن عریان جلب کننده وبی حفاظ است اگر در حصار پوشش قرار نگیرد در معرض آسیب ها قرار خواهد گرفت حجاب برای او امنیت پدید می آورد
4ـ حجاب مخالفت با هوای نفسانی است « هوی » به معنای میل نفس به شهوت و خواسته ماست یکی از معانی « هوی » « افتادن وسقوط کردن » است. در آیات شریفه اشاره دارد به این که پیروی از هوای نفس ، بندگی آن محسوب می شود و موجب گمراهی از راه خدا می شود خداوند در قرآن می فرماید : « أفرأیت من اتّخذ الهه هواه
5ـ چشم چرایی یک بیماری است کلیه روانشناسان چشم چرانی را یک نوع بیماری و انحراف قلمداد می کنند و می گویند در هر کس به وجود آید ، قابل توقف نیست بلکه هر لحظه در حال ترقی وافزونی است اما اثرات جسمی و روانی چشم چرانی از نظر روانپزشکان عبارتند از : 1ـ دشواری تنفس 2ـ درد در اطراف قلب 3ـ بالا رفتن تپش قلب 4ـ ضعف و خستگی و کوفتگی عمومی 5ـ درد و مالش معده 6ـ سردرد 7ـ هراس و دلهره از خطرات غیر قابل توصیف 8ـ بی قراری و ناآرامی 9ـ کم اشتهایی 10ـ خستگی فکری و دماغی
6ـ بی غیرتی از نشانه های بی حجابی و آن کوتاهی و اعمال کردن است در ، محافظت آنچه نگاهبانی آن لازم است ، از دین و اولاد و اموال و اینمرض از مهلکات عظیمه و صفات خثبیه است و بسا باشد که به بد یوثی منجر می شود . انسان مسلمان در جامعه اسلامی حیثیتی شخصیتی دارد و حیثیتی مکتبی و اسلامی ، ناموس شخصی دارد و ناموس اسلامی و مکتبی . انسان مؤمن ناهنجاری اجتماعی را به همان سان که بر زن و ناموس خود بر نمی تابد و حیثیت ربایی زن وفرزند خود را تحمل نمی کند این را درباره زن مسلمان نیز نباید تحمل کند مردان موظفند که در مقابل بی مبالاتی ها ، مرز شکنی ها و حرمت زدائیها بایستند و خود هرگز به شکستن مرزها نزدیک نشوند و زمینه های حرمت شکنی از ناموس اسلامی را فراهم نیاورند. کسی که غیرتمند است چگونه حاضر می شود که این حریم را بشکند وعفت عمومی را لکه دار کند انسان غیور هرگز اجازه نمی دهد ناموس او منافی عفت کند و خود او هم به حریم دیگران تجاوز نمی کند. روشن است که غیرت از جمله « ضمانتهای اجرایی » است و بیحجابی در یک جامعه نشانه شکستن غیرت فرد واجتماع است. بقیه در پستهای بعدی موضوع مطلب : حجاب منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندهای روزانه پیوندها آمار وبلاگ بازدید امروز: 109
بازدید دیروز: 159
کل بازدیدها: 390661
|
||